Arequipa en Fiesta in de Colca Canyon - Reisverslag uit Arica, Chili van Mark, Gerdien & Luca Wijngaard - WaarBenJij.nu Arequipa en Fiesta in de Colca Canyon - Reisverslag uit Arica, Chili van Mark, Gerdien & Luca Wijngaard - WaarBenJij.nu

Arequipa en Fiesta in de Colca Canyon

Door: M&G

Blijf op de hoogte en volg Mark, Gerdien & Luca

29 Juli 2014 | Chili, Arica

Buanes dias/tardes/noches,

Klaar voor een lang verhaal?

De heenreis
Daar zijn we, na een eerste weekje Zuid-Amerika! Maar onze vakantie begon eerst in ons buurland: 's ochtens om 7 uur vertrokken we uit Brussel, niet zo'n beste nacht gehad, veel wakker, want het bleek een nationale feestdag te zijn, met genoeg dronken mensen op straat. Bij de trein aangekomen een kort ritje naar Brussel Zuid, daar pakten we de Thalys, bleek deze 40 minuten vertraging te hebben. Toen hadden we nog maar een uur en 15 minuten om in te checken, door de douane en te boarden. Aangezien wij niet de enige op schiphol waren, werd het rennen!
Zo toen relaxen; wat drinken, een filmpje kijken, wat eten en een beetje slapen. De vlucht ging super, geen turbulentie en 12 en half uur later zijn we in Lima.

Nu begon de volgende race; onze bagage pakken, rennen, eerst langs de douane naar buiten en dan bij de hoofd ingang weer naar binnen, het vliegveld op, alles weer inchecken en vliegtickets halen, ook hier hadden we maar een uur en 15 minuten. Uiteindelijk lukte het allemaal net en kon de bagage en wij mee. Korte vlucht naar Arequipa (1 1/2 uur) daar aangekomen taxi gepakt en naar het hotel. Erg mooi; met luxe bad en openhaard (die het niet bleek te doen).

Arequipa
We hadden nu twee dagen in deze leuke stad. Naar het museum geweest waar het ijsmeisje Juanita ligt, zij is 500 jaar geleden geoffert op de vulkaan. In 1995 is zij gevonden nadat het ijs aan het smelten is geslagen, door het as wat erop gevallen is. Leuke rondleiding met verhalen uit de incatijd. Uiteten bevalt hier ook heel goed! 1e avond begon met een lekker drankje pisco sour (peru's nationale cocktail). Voordat we het eten kwam, kregen we een papierenslap om (echt wat voor jouw pap;-)), bleek tegen het spetteren te wezen, van onze lekkere vleesjes (incl. Alpaca vlees, mmm).
Oke, verder zullen we jullie niet lekker maken, met wat we allemaal nog meer hebben gegeten. Conclusie is dat het erg lekker is om 2 keer per dag hier warm te eten! Ook het Plaza de Armas is erg gezellig en nog een lekker taartje gegeten Juul!

Driedaagse toer naar de Colca Canyon, inclusief lokaal feestje!
Wat een mooie landschappen kwamen we hier tegen! Het was ongeveer 160 km rijden naar het dorpje Coporaque, met letterlijk als hoogste punt een stop op 4910 meter. Verder kwamen we vicuñas, lama's en alpaca's tegen in het wild. En hebben we onze eerste coca thee en coca blaadjes geproeft. Dit schijnt te helpen tegen de hoogte, dat kunnen we dus goed gebruiken. Het is niet vies en het enige wat je merkt bij het kauwen hiervan, dat je mond en tong een beetje verdoofd aanvoelt.
'S middags nog een hot spring ingedoken, brr, dat viel eerst tegen. Gelukkig deden ze later de hete kraan open en werd het echt lekker. Het hotel (+/- 3700 meter hoogte) lag op een heel mooie plek, met uitzicht op de vallei/canyon.

Fiesta, día de Santiago
Vandaag gingen we helpen bij een boeren familie. Dit werd een beetje anders, omdat het hier 4 dagen feest bleek te zijn, bofte wij ff, dat we precies nu hier waren! Wat wij ervan begrepen was dit voor een volgende goede oogst en echt het hele dorp viert dit! Eerst gingen we met het zoontje ervan en nog twee toeristen uit Zwitserland (die gelukkig goed Spaans konden, want de familie kon geen Engels), de 2 lama's en hun alpaca naar een stuk grond brengen. Toen we terug kwamen, zagen en hoorden we een stoet mensen uit het dorp aankomen, samen met de fafarenband, die voor de muziek zorgde. Zij kwamen naar onze familie, hier gingen wij het drinken en eten uitdelen (hier hadden zij voor gezorgd, voor een stuk of 50 man)! Na het eten werden alle toeters weer gepakt en twee vrouwtjes begonnen met dansen en Mark kwam erbij en daarna steeds meer mensen. Dansen hield in; in een kring hand in hand rondjes lopen en bewegen met je armen. Ondertussen werd er bier uitgedeeld. Dit hield in, je kreeg een fles, een klein plastic bekertje, dit vulde je, daarna gaf je de fles aan je buurman, dronk je bekertje leeg en gaf deze aan je buurman. Tussendoor kwamen er nog andere gebruiken voorbij. En het was vooral de 50+ die samen met ons aan het dansen was op het erf. Het was echt zo speciaal vonden wij, de oudere vrouwen waren heel mooi gekleed. Verder beleefde wij dit met een big smile, maar voor hun was het iets serieus, er werd weinig gelachen en als de muziek stopte, was het stil ( terwijl ik ze een groot applaus wou geven) etc.

Wordt het al saai/langdradig? Want dit was het nog niet, maar altijd lastig om iets zo kort mogelijk te vertellen;-). Mark die doet nu even een slaapje, dus ik heb de tijd om wat te typen in onze jaren 70 kamer in Arica.

Owja dit speelde zich allemaal tussen 10 en 11 uur 's ochtends af. Daarna liepen we zelf het dorp in en hier was een optocht, waarbij ze een belangrijk persoon (een pop) droegen en een erg mooie versierde kist. Weer met muziek van de fafarenband en verschillende waren verkleed. Deze optocht eindigde bij het mooie witte kerkje op het plein.
Zo ging het de hele dag door voor het dorp. 'S avonds zijn we met 2 andere Nederlanders weer naar het plein gegaan, want hier was een band en stond het hele dorp lekker op te dansen op ze Peruaans. Een dorpsmannetje kwam ons nog gezellig een biertje aanbieden en een dansje doen, hij was helemaal teleurgesteld toen we later weg gingen.

Volgende morgen; 5 uur ging de wekker en we gingen naar de cruz del condor. Je raad het misschien al; hier gingen we de condor vogels kijken, wat een beesten, met hun 3,2 meter spanwijdte. Gaaf gezicht was het, toen ze een paar keer vlak boven en voor ons vlogen! Op weg er naartoe geweldig mooi uitzicht op de canyon en al de terassen die ze al lang geleden hebben gemaakt om bijv. Aardappelen, mais, knoflook en uien op te verbouwen.

Helaas zat het erop en gingen we weer terug naar Arequipa. Vanochtend de luxe bus gepakt naar Tacna en toen een taxi de grens over naar Arica (een plaatsje aan de zee in Chili), waar we nu zijn. Morgen avond de nachtbus in naar San Pedro de Atacama.

Fijn weekje toegewenst!

Adíos!!

• 29 Juli 2014 - 07:10

Simon , Sandra En Tim :

Heeey lieve broer en schoonzus.
    Wat een gave belevenissen alweer.
    Gelukkig Hebben Jullie Wel T Vliegtuig Kunnen Halen..
    Geen relaxed begin maar nu lekker genieten van al jullie mooie avonturen .
    En wij genieten op afstand mee

Enjoy !
    X

• 29 Juli 2014 - 08:11

Anne :

Ohhhh wat klinkt het weer fantastisch!(niet saai en langdradig) Ik ben nu al benieuwd naar t fotoboek :) en naar de plannen voor in arica!
    heel veel plezier weer!xxx

• 29 Juli 2014 - 08:25

Gerda Blokjes:

Heb weer genoten van jullie verhalen en wat zien en maken jullie weer van alles mee!! Leuk dat wij zo ook een beetje mee kunnen genieten. Op naar het volgende verslag .lefs p/m B

• 29 Juli 2014 - 10:37

Jan En Pietie:

Hallo Gerdien en Mark, Bedankt voor de mail, wat zien jullie weer veel, wat zullen jullie genieten. Fijn om te horen dat je het weer zo goed hebt samen. Soms wat stres, halen we het wel halen we het niet, maar het is allemaal weer goed gekomen. Een goeie reis verder en geniet er van, we kijken uit naar het volgende verslag.

• 29 Juli 2014 - 13:00

Jan En Trudy:

Sjonge...dat klinkt super. Weer veel zien en meemaken daar. Geweldig, nog veel plezier!

• 29 Juli 2014 - 17:49

Ronald En Aleida:

Wat een leuk verslag van jullie 1e week, jullie maken heel wat mee. Fijn dat we zo met jullie mee kunnen genieten.doe voorzichtig en hele dikke knuffel van ons.xxxx

• 31 Juli 2014 - 21:57

C&A:

Mag elke dag wel een verslag roept Coen. Benieuwd of ie het dan ook leest met alle drukte hier :P
    Fijn dat jullie zo genieten!