Linda vista 5 días - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Mark, Gerdien & Luca Wijngaard - WaarBenJij.nu Linda vista 5 días - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Mark, Gerdien & Luca Wijngaard - WaarBenJij.nu

Linda vista 5 días

Door: GvdW

Blijf op de hoogte en volg Mark, Gerdien & Luca

06 Augustus 2014 | Bolivia, La Paz

Voor de niet Spaans talige onderons eerst even de uitleg van de titel, dan weet je meteen waar het overgaat: "5 dagen mooi uitzicht"

We waren gebleven bij de nachtbus naar San Pedro de Atacama. Het is waar je het mee vergelijkt, maar de bus was prima te doen voor 1 nachtje. Behalve dat ze je om 4:00 uur uit de bus halen, de kou in zetten en je al je spullen door de scanner moet doen en 10 meter verder weer alles inlaad en je weer mocht zitten. Het enige wat we konden verzinnen was dat we in een andere provincie kwamen. Gelukkig bestaat dat in NL niet!

San Pedro de Atacama is een relaxt woestijn stadje, wat betekende dat het overdag lekker warm was. Het wordt ook wel de droogste woestijn genoemd, (als Hollanders zouden we hier best naar toe kunnen emigreren, aangezien we niet van regen houden), maar tegelijk ook de minst warme woestijn (ook moet het van ons vaak niet TE warm worden). Mark was helaas niet zo fit en heeft een bed dagje gehouden. Ik ben 's middags met een tourtje meegegaan. Dit begon bij laguna Cejar, wat voor ongeveer 40% uit zout bestaat, dus we konden hier heerlijk drijven. Klein minpuntje: het water was IJSKOUD! Maar ik heb mezelf op de foto al drijvend, heerlijk dat het was! Daarna naar Ojos del Salar, wat twee ogen in de woestijn betekend. Dit waren letterlijk twee grote gaten met heel helder water, waar je jezelf in spiegenbeeld zag en als laatste nog naar een ander mooi meer, waarin de bergen in weerspiegelde en de zon langzaam onderging. Het beste was dat de gids ook nog voor een lekker drankje pisco sour, samen met chipjes en kaasjes had gezorgd!

Valle de la lune y valle de la muerte
De volgende dag, het was 14.25 en wij werden meegenomen in een busje het stadje uit. We stopten bij hele mooie uitkijkplekjes en gingen aan de wandel bij de doden vallei (niks engs aan, het bleek eerst naar de planeet mars vernoemd te zijn, maar de Spanjaarden konden dit niet uitspreken). Maar het doet zijn naam eer aan, er groeit daar bijna niks! Vervolgens een paar duinen afrennen, het busje in en op naar een super mooi uitzicht voor de sunset over de Salar de Atacama. En ook dit keer, zonder zon, was het gelijk weer koud! Dit had als resultaat dat we lekker in een hempje/t-shirt zaten te eten, voor een openhaard!!

Onze 3 daagse jeeptour door Bolivia
Op het menu stond: een flink afgelegen koude grensovergang, een jeep met chauffeur die alleen af en toe wat Spaans sprak, 2 Brazillianen en 4 Hollanders, een ruig, afwisselend, heel mooi landschap, veel gehobbel, nul asfalt, koud eten, slapen op 4300 en 3700 meter hoogte, 5 lage qua shirts/vesten over elkaar heen, verschillende lagunes met hele mooie kleuren en vaak ook een laagje ijs dat erop lag, wilde beesten, zoals; de flamingos, vossen, vicuñas, lama's, wat vogels en 1 salamander, een heerlijke hotspring op een prachtig plekje, geen stromend water, lekker veel hijgen/af en toe wat zuurstof te kort, een dagje hoofdpijn, vaak naar de wc, met zijn 6en op de kamer slapen, gekke rotsen uit het niets, geysers met bubbelend water, altijd blauwe lucht, stinkende wc's en natuur wc's inclusief mooi uitzicht..... ik kan nog even doorgaan;-).
De laatste dag was de hoofdatractie: Salar de Uyuni, de zoutvlaktes, ongeveer net zo groot als Friesland, Groningen en Drenthe bijelkaar. 6.00 opstaan, zodat we er met de zonsopgang waren. Alles is wit en vlak, zover als je oog reikt. Tussendoor blijkt er opeens een berg vol met reuze cactussen te staan, waar we een uurtje rondliepen en telkens denk je weer wauw, wat een gaaf gezicht.

'S middags kwamen we aan in Uyuni, hier konden we onszelf even gaan vermaken (incl. ons gek zoeken naar het bus bureautje die we moesten hebben) en om 20.00 zaten we in de nachtbus. We waren op het alleralleraller ergste voor bereid, dus het viel mee. Heel veel geschud en gehobbel, maar bijv. Weinig bochten en omhoog/omlaag. Ook hier werden we weer midden in de nacht, dit keer om 2:00 uur de bus uitgejaagd en in een andere bus gezet. Met de Boliviaanse reden die ze hadden hiervoor zal ik je maar niet nog langer bezig houden.

La Paz (+/- 2.1 miljoen inwoners) is echt een gezellige en drukke stad, gemaakt op de hellingen van de bergen en in het dal, 2 dagen hier rondgestruind en vanochtend met een gids rondgewandeld. Morgen nog een dagje mountainbiken downhill en dan zit Bolivia er ook alweer op;-(!ola!

Fijn dagje nog waar je ook bent en thanx voor de altijd leuke reacties. Helaas gaat deze vakantie wat sneller, maar we hopen dat de komende twee weekjes nog een eeuwigheid duren:-D!

• 06 Augustus 2014 - 07:45

Sandra Simon En Tim:

Ola!
    Super gave foto's !
    Leuk verhaal weer om te lezen. Lijkt me heel indrukwekkend allemaal.
    Als je last hebt van de hoogte, kan je daar überhaupt iets aan doen?

Fijne vakantie verder !
    Liefs van ons

• 06 Augustus 2014 - 07:51

Anne :

mmm wat klinkt dat weer fantastisch! de zuid-amerikaanse manier van doen(dat uit de bus gezet worden en de gids met chipjes en drankjes ;)) komt me wel heel bekend voor dus ik zie t allemaal lekker goed voor me en geniet dus lekker mee! heel veel plezier weer de komende 2 weken!x

• 06 Augustus 2014 - 10:59

Jan En Pietie:

Hallo Mark en Gerdien,

Bedankt voor het reisverslag, leuk om jullie belevenissen te lezen. Het is toch wel de bedoeling dat jullie weer uitgerust terug komen ?? Met de tijdstippen die je schrijft wordt dat vast nog een hele opgave :) Goede reis verder, we kijken uit naar het volgende verslag.
    Hartelijke groeten
    Jan en Pietie

• 06 Augustus 2014 - 13:17

Ilse:

Wow, ziet er weer heel gaaf uit! X

• 06 Augustus 2014 - 13:47

Ferdi:

Hey broer,

Moet dat nou zo met die cactus.....
    Verder mooie foto's zeg.
    geniet ervan jullie 2.

groetjes,

Ferdi

• 06 Augustus 2014 - 20:05

Ronald:

hoi lieve zoon en dochter,
    leuk om jullie zo mooi te kunnen volgen.
    gaaf wat jullie allemaal aan het doen zijn,
    mooie foto's.
    geniet er van!!!!!!!!!!!!!!
    van wie hebben jullie dat toch?(cactus reislustig etc.)?

• 06 Augustus 2014 - 21:38

Coen En Annemieke:

Mooi verslag weer, kunnen we lekker meegenieten.
    Wat zijn die bergen daar uitgestrekt zeg, enorm.
    Geniet er van en blijf schrijven!
    groetjes,
    Coen en Annemieke

Mark, Gerdien & Luca

Een hele grote hobby van ons; andere landen bewonderen! 2010: We zijn begonnen met onze rondreis door Australië en Nieuw-Zeeland, met een weekje Singapore. Dit duurde 4,5 maand. 2011: Honeymoon op de Canarische Eilanden; Cran Canaria 2013: Daarna zijn we naar Azië gegaan voor 4,5 maand, naar Thailand, Laos, Vietnam, Indonesië (Sumatra, Java, Bali en de Gili eilanden), Filipijnen en Hong Kong. 2014; Zuid-Amerika, Peru, Noord-Chili en Bolivia 2015; Sri Lanka en de Malediven 2016; een weekje Marokko, Anne & Gerdien 2016; 2,5 week Zuid-Thailand 2017: een weekje lanzarot in maart 2017; twee weekjes Kreta 2018; midweek Winterberg met Familie de Schutter 2018; Costa Rica

Actief sinds 25 Juli 2010