Good morning Vietnam - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Mark, Gerdien & Luca Wijngaard - WaarBenJij.nu Good morning Vietnam - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Mark, Gerdien & Luca Wijngaard - WaarBenJij.nu

Good morning Vietnam

Door: mageropreis

Blijf op de hoogte en volg Mark, Gerdien & Luca

07 Maart 2013 | Vietnam, Mui Ne

Hieronder onze belevinissen van nu bijna een maand Vietnam. We waren van plan wat eerder een verslagje te plaatsen, maar de tijd vliegt voorbij. Vandaar weer een lekker lang verhaal, dus zorg dat je geen haast hebt als je het wilt lezen:-)!

Het was 11 februari 2013, om 15.55 uur zetten we onze eerste voetstap in Vietnam! Onze eerste stad waar we zelfs voor lange tijd verbleven was Hanoi. Een erg grote (3,7 miljoen inwoners), drukke, chaotische, gezellige en interresante stad! Alhoewel het de eerste dagen behoorlijk rustig was, omdat vele inwoners voor een weekje waren verhuisd voor familliebezoek of vakantie, ivm het chinese nieuwe jaar.

Deze afgelopen paar weken hebben we een heel mooi afwisselend land gezien. De mensen zijn tot nu toe nog vriendelijker dan de thai (soms ook wel, omdat ze graag wat aan je willen verkopen;-)) en mooie praatjes hebben (die niet altijd kloppen). Dat laatste tot ergenis van ons soms, haha, maar goed, we zijn er ook weer wijzer uit geworden. Helaas is ook hier hoogseizoen, waardoor treinen vol zitten, bussen soms meer dan 3 dagen geboekt moeten worden. Hopelijk hoeven we niks te skippe, want de laatste 11 dagen hebben we een strak vakantieschema;-).

Oke terug naar waar we gestart waren, Hanoi; ons slange dagje was de allerleukste dag in deze stad (zie vorig verhaal). We hebben hier vooral veel rondgewandeld, overal valt wel wat te zien (bijv. Gaat mark buiten een sigaretje roken, dan wordt hem wel een broodje of drankje aangeboden of iemand wilt zijn allstars (schoon)maken). Loop je rond, dan zie je overal wel kleine krukjes op de straat waar je wat kan drinken of eten (vooral de aziaten zelf zitten hier). Vrouw(tjes) die hun groente, vis, vlees, bloemen etc. Verkopen op straat. Mannen die je in hun cyclo of achter op de brommer willen rondleiden. En daarnaast nog ontelbaar veel scootertjes!!!! Kortom je moet wel een beetje van drukte houden, anders raad ik het je zeker af, haha. Wij zaten in de wijk, Old Quarter, een geweldige wijk, dicht bij een groot meer, waar in het weekend, ontelbaar veel mensen rondwandelen, waarbij de huizen, voor normale begrippen, heel smal zijn (schijnt dat ze voor een huis bouwen, moesten betalen voor de breedte en niet voor de lengte) en dus genoeg te beleven valt, door alleen maar rond te lopen.

Halong bay
Tussendoor hebben we een trippie geboekt naar 1 van de 7 natuurwereldwonderen en unesco world heritage. Hier bleven we twee dagen op een boot, waar we op sliepen, super!! Ondanks dat deze dagen de zon zich niet liet verschijnen aan ons, en het 1 grote wolk boven ons was, waren we dolblij dat de regen zich ook niet liet zien!
Owja halong bay is een plek aan de kust van vietnam, waarbij meer dan 3000 kalksteen eilandjes in het water liggen. (Google het maar bij afbeeldingen en je ziet fantastische fotos), erg mooi. Overdag gevaren, naar een mega grot geweest, naar een ander eilandje waar je een heel mooi uitzicht had, daarna de kayaks ingestapt, waarbij we ook langs de huisjes kwamen die op het water drijven, bizaar dat de mensen daar wonen, s'avonds een zee buffet en nog geprobeerd een inktvis te vangen...7.00 uur weer op, na een toast ontbijt met een ander bootje door een grot gevaren en hier was het rustige stukje van Halong bay. Als enige bootje dobberde we hier rond en konden we letterlijk aapjes kijken, altijd leuk! Rustig teruggevaren langs de rotsen en toen we weer aan land waren, geluncht en de bus in terug naar de drukte van hanoi.

Een paar dagen later toen we eindelijk langs de indonesische ambassade konden, zijn we daarna naar Mai chau geweest. Dit staat bekend om de mooie rijstvelden tussen de bergen en de bevolking die in paalwoningen leven. Onze slaapplek was dan ook bij 1 zo'n famillie, een mooi plekje aan de rand van de rijstvelden. We hadden een erg gezellige groep met allemaal (jonge) stelletjes; uit australie, chili en frankrijk. Aangekomen weer een heerlijke lunch achter de kiezen gedrukt en toen de fiets op gesprongen en de mooie omgeving bekeken. We hadden gezelschap van de hond, die de hele weg met ons mee heeft gerend en af en toe in de problemen kwam omdat die in het leefgebied van andere honden kwam, hopelijk gaan ze hem niet opeten, want ook hier eten ze nog hond! Verder waren veel mensen aan het werk in de rijstvelden en wat een werk is het zeg. Bizaar dat het zo goedkoop is, als je ziet wat er voorgedaan moet worde. Per plantje gaat het in de grond, is de babyplant volgroeid dan wordt het overgeplant, weer per plantje en per plantje wordt het weer geoogst drie maanden later. Geniet er dus extra van, als je dit eet:-), want ook al meedere oude vrouwtjes gezien waarvan de rug 90 graden staat, waarschijnlijk door dit werk...
S'avonds was er 3en dansvoorstelling, allerlei verschillende dansen lieten ze zien en op het eind moesten (zelfs de mannen konden niet weigeren) we meedoen, met de bamboodans en de rijstwijndans. Volgende dag een flinke wandeling gemaakt, de berg op, met meer dan 1000 steps, en toen een grot ingedoken en met de gids zijn zaklamp van de mobiel, geprobeerd zo diep mogelijk de grot in de komen, spannend! Erg leuke toer was dit.

Na een paar dagen gingen we eindelijk Hanoi verlaten en op naar Ninh binh, 2 uurtjes rijden, alleen wij deden er 4 uur over, want we waren blijkbaar bij een toertje in de bus gezet. Toen nog 3 km. Lopen naar het hotel, want we werden dus zover buiten het centrum eruit gezet. Fiets gehuurd en gauw de lelijke echt vietnamnese stad uit, en de mooie omgeving verkennen. Ninh binh staat bekend als Halong bay op het land. Want hier steken ook overal kalksteenbergen uit de grond. Volgende dag naar nam toc gefiets, een bootje genomen en toen konden we het echt mooi zien. Halverwege stopte mevrouw met roeien en liet ons haar kist met allerlei kleedjes zien, best mooi, maar met ons had ze niet veel geluk. Halverwege lagen bootjes met etenwaar, lekker hoor wat mango en een biertje voor de terugweg en een lekkere rijstekoek voor onze mevrouw gekocht, want het is best hard werken 1,5 uur roeien (met de voeten).

S'avonds de nachtbus naar Hue gepakt. Eerst nog in de verkeerde gestapt, werden we er weer uitgehaald en een half uur later kwam de goeie. Wel super want de stoelen kunnen helemaal in ligstand en je krijgt er een dekentje bij. Bij aankomst in Hue regende het en konden we met de bus naar Hoi an (een veel leuker plaatsje) 5 uur later mee. We zijn in Hue naar de keizerlijke stad gelopen. Helaas grotendeels gebombadeerd door de amerikanen. Maar aan de hand van een video kon je nog wel zie hoe het was geweest en een aantal gebouwen waren ze aan het restaureren. Daarna de bus weer in en 4 uur later waren we in Hoi an. Ff zoeken naar een hotel want het was weer flink druk of te duur.
Dit stadje was in de 16e en 17e eeuw een belangrijke havenstad. Waarbij het oude centrum bestaat uit smalle kronkelige straatjes met chineze huizen, sommige van hout. En je wel meer dan 200 kleermakers kan vinden en Gerdien nog een jas heeft laten maken (voor thuis, want hier is het veelste warm,haha)!

Hier hebben we een dagje strand gedaan (Marks rug helemaal verbrand, het was opeens heel warm weer), een dagje naar My son (tempelruines midden in de jungle uit de Champa rijk), waar van de 78 tempel er nog 1 geheel over is en 20 ruines, want zoals een gids daar zei, de rest is gebombadeerd door een stelletje gekken. Weer een dagje strand (nu een ander strand, ook maar 15 min. Fietsen van het stadje). Een snorkeldagje en na het cham eiland. En weer een dagje strand als afsluiter. Savonds altijd heerlijk gegeten, want zoveel keus in leuke eettentjes en drinktentjes.

Weer een nachtbus ingestapt en 13 uur later zijn we in Nha trang, deze stad bied eigenlijk alleen mooi strand en aangezien we dat al hadden gehad in Hoi an konden we gelukkig een uurtje later de bus naar Da lat pakken. Da lat is een stad in de bergen op 1500 meter hoogte, ook erg populair bij de Vietnamnezen zelf en wordt ook wel de groentetuin van Vietnam genoemd. Eerst bij een art restaurant gegeten, heel lekker eten en de eigennaar kwam er gezellig bij zitten en ging ook een schilderijtje voor ons maken met zijn eigen vingerverf techniek. Da lat staat ook bekend om zijn easy riders, dit zijn motorrijders en gidsen in 1 die jou meenemen acher op de motor om Vietnam te laten zien. Eerst wouden we 1 dag doen, maar we zijn gelukkig overgehaald om 3 dagen te doen! Echt de leukste manier om Vietnam te zien! Dit is eigenlijk een verhaal appart waard....dus dat volgt nog:-).

Over een half uurtje gaan we van het leuke strand plaatsje Mui ne (waar we een super resort hadden aan de zee, met zwembad, mooie tuin erbij en heel aardige beheerder, voor maar 12 dollar, het heet Hai Gia) naar Saigon. Daar gaan we nog 1 dagje naar de bekende chu chi tunnels en naar de mekong delta. Helaas zit onze maand Vietnam er dan weer op. Maar niet getreurd daarna vliegen we naar Sumatra op 11 maart, dat beloofd ook heel wat leuks!

Voor de fotos van Vietnam zie; https://picasaweb.google.com/gerdienblok/VietnamOpZNBest

• 07 Maart 2013 - 08:03

Marie-jose:

Hoi, leuk verhaal! Wij gaan volgende week ook naar Vietnam!
    Ik zie dat jullie in Hanoi naar de Indonesische ambassade zijn geweest... Wij gaan na Vietnam 35 naar Indonesië, dus hebben een 60 dagen visum nodig... Weet jij of die daar te regelen is? En hoe lang dat duurt?

Iig thnx en een goede trip!!!

Groetjes,
    Marie-Jose
    Mj16mj@hotmail.com

• 07 Maart 2013 - 10:31

Nelianne:

hee die link doet het niet..

• 07 Maart 2013 - 15:35

Anne:

Mjam! Lekker verhaal! Ga nu snel de foto's bekijken! En ben benieuwd naar de motor verhalen :)
    xxx

• 10 Maart 2013 - 16:16

Aleida:

Hoi,leuk verslag weer en een hele goeie vlucht naar sumatra. Ik kan alleen de foto's niet bekijken op picasa,ik weet niet hoe dat komt. Gr en dikke kus van ons xxx

• 12 Maart 2013 - 22:31

Jan En Trudy:

Gerdien (en Mark), gefeliciteerd met Gerdien d'r verjaardag!

• 17 Maart 2013 - 18:37

San En Siem :

Dag lieve broer en schoonzus.
    Wat een geweldige verhalen weer, stukje geschiedenis leren wij hier ook van ;-)
    Heel veel plezier in Sumatra, ben benieuwd hoe het daar is.
    Nou geniet ervan, dikke kus van ons!

• 17 Maart 2013 - 18:38

San:

Gerdientje, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Weet niet of je nog berichtjes had ontvangen, maar dit lees je sowieso!
    Leuke dag gehad? X

• 18 Maart 2013 - 12:06

Mark, Gerdien & Luca Van De Wijngaard:

Bedankt voor de felicitaties tante trudy en san. Was een grote verrassing dankzij de eigenaar van het hotel,die taart had laten kopen...