Bromo en Ijen - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Mark, Gerdien & Luca Wijngaard - WaarBenJij.nu Bromo en Ijen - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Mark, Gerdien & Luca Wijngaard - WaarBenJij.nu

Bromo en Ijen

Door: mageropreis

Blijf op de hoogte en volg Mark, Gerdien & Luca

08 April 2013 | Indonesië, Malang

Zaterdagochtend was net begonnen toen wij om 00.50 (ja echt, zó vroeg) een mooie auto bij ons leuke hotel in Malang instapte. Praz hele aardige jongen van 27, was onze chauffeur voor de komende twee dagen. Als eerste gingen we de zonsopgang bekijken in de buurt van drie vulkanen (Bromo de beroemste, Semeru de grootste en de berg Batok). Na twee uurtjes lekker doorrijden, stapte we over in onze jeep en werden we naar het uitkijkpunt gebracht. Ff een koffie achterover drukken. Dit was wel nodig, want Mark had amber wat geslapen en Gerdien 4 uurtjes.
Daarna hebben we een heel mooi plekje, eersterang bij het uitkijkpunt bemachtigd (gelukkig waren we optijd). Later waren er namelijk nog 300 mensen achterons, die het wat minder goed zagen.
Echt genoten hiervan, in het dal zag je nog de wolken hangen en daar staken de vulkanen bovenuit! Praz zei na een paar uur;'kom we gaan, dan zijn we ook voor de drukte bij de Bromo vulkaan'. Zo gezegd, zo gedaan, tussendoor nog bij een ander (heel rustig) stuk gestopt, met weer een amazing uitzicht!!

Aangekomen in de buurt van de Bromo, kwam er opeens 5 man naar ons toe sprinten, alsof we een lekker hapje waren en zij al dagen niet hadden gegeten. Maar dit bleek niet zo te zijn, ze wouden graag dat we op hun paard naar de bromo zouden gaan. Maar aangezien Mark niet van paarden houdt, gingen we lekker lopen. Dit was ook maar 30 min. Door het vulkaan zand en daarna een mooie toeristische trap omhoog (handig hoor) en opnieuw een 'lang WAUW' moment. Een krater met een behoorlijk groot gat waar rook uitkwam, wolken die in het dal bleven hangen, bergen die erboven uitstaken en een groot deel was niet met hekjes afgezet, leuk om te lopen en met nog weinig toeristen!! De zwavelstank was er gelukkig niet, waarschijnlijk stond de wind de goede kant op.
Bij terugkomst bij de jeep kregen we een lekker ontbijtbox, voelde net als een schoolreisje! Leuke aan de terugrit was dat het nu licht was en het echt een hele mooie omgeving was. Dankzij het vulkaanzand kan er ook heel veel verbouwd worden qua groenten.

Nu stond ons een lange rit te wachten naar ons hotel in de buurt van Ijen plateau. De eerste 2 uur vlogen echter voorbij, terwijl we allebei waren ingedommeld. Wij tegen Praz; zo, dat gaat snel. Zegt hij: yes, when you sleep, i drive fast. When you awake i drive slow, hahah! Na een lunch en wandeling bij het strand werd het echt een mooie rit (wij bleven wakker, dus er er ook rustig gereden :-)). Had wel wat weg van Vietnam, met vele rijstvelden. Vervolgens nog een moesson bui en daarna de jungle in.

Bij ons hotel werd bij aankomst de jaccuzi gevuld, hier hebben we minstens een uur heerlijk in bijgekomen! Maar optijd naar bed, want morgenochtend staan we weer om 4.00 op.

De vulkaan Kawah Ijen
Whallaaaa oelaaa moehaaa, een teken dat we wakker moesten worden (dit was de moskee die om 3.45 z'n mooie muziek liet horen). Na een broodje hagelslag sprongen we onze mooie auto weer in op weg naar Kawah Ijen, een vulkaan met in de krater een turquoise meer. Hier aangekomen mochten we lekker aan de wandel, 3 kilometer de hoogte in! We liepen door een bospad waar de mist nog hing, eekoorntjes in de bomen aan het ontbijten waren en hoe hoger we kwamen, hoe meer we te zien kregen. De vulkaan ligt op 2800 m. En is nog steeds actief, dit gaf weer een geweldig uitzicht. Er kwam zwavelrook uit de krater, gelukkig waaide het niet onze kant op. Het meer had inderdaad een hele mooie kleur en je zag ook de gele zwavelmijnen. Bij dit laatste halen mannen zwavelbrokken op en brengen dit in 2 manden (totaal 90 kilo) via een smal pad omhoog en brengen het naar een hut 2 km. Verderop en doen dit meerdere keren op een dag. Echt bizaar, ze krijgen voor 1 kilo maar 600r (50 eurocent). Mark probeerde zo'n mand op te tillen, maar dit was onmogelijk! Heel mooi plekje was dat, zie fotos maar of je het met ons eens bent :-).

Na 1,5 uur rijden waren we in de haven Ketapang. Daar begon ons avondtuur om in Lovina, in het noorden van Bali aan te komen. Eerst met de boot naar bali. Half uurtje, maar dat werd een uur ,weet ook niet waarom maar de schipper had geen haast. Van de boot af in een volgeladen bus maar we zouden overstappen in een klein busje, was ons beloofd toen we kaartje kochte op java. Maar nee dus, geen busje en toen met ander busje verdergegaan dus weer betalen (toen bleek dit het busje te wezen wat we moesten hebben, maar de chauffeur kon opeens geen engels) 1 min. In Bali en we zijn al bedonderd. Daarna weer overgegooit in een nog kleiner busje en toen we eenmaal in lovina waren wou deze chauffeur ook weer geld, niet dus, vraag dat maar aan de vorige chauffeur met muts. Nu lekker plekkie gevonden aan zee....

• 08 April 2013 - 06:55

Arie W Blok:

Dat is daar wel een meer WOUW moment zonsopgang als ik nu zie op het stuk Amersfoort Hilversum. Lopen is ook veel beter dan op zo`n lopende grasmaaier te zitten.

• 08 April 2013 - 09:09

Anne:

Meeeeeeeeeeen wat mooi! Ik ben stiekem een heel klein beetje jaloers...een heel klein beetje maar hoor... En mooi omschreven...had de foto's bijna niet nodig :)

• 08 April 2013 - 13:56

Sandra:

Mooi! En klinkt allemaal super gaaf! Geniet geniet geniet!!
    Kus

• 08 April 2013 - 13:57

Sandra:

Oh enne Mark. je haar zit leuk!

• 08 April 2013 - 14:30

Eline:

Hee Gerd en Mark,

Super leuk om jullie verhalen te lezen (zo herkenbaar ook). Gaaf dat jullie naar Ijen konden, toen ik er was was het te gevaarlijk. Ben benieuwd hoe jullie Bali vinden! Gaan jullie nog dolfijntjes spotten bij Lovina? En welke plekken zijn jullie nog meer van plan naar toe te gaan? Vergeet Nusa Lembongan niet :). En als je nog wilt surfen, vlakbij de Uluwatu tempel heb je een hele mooie surfspot!

Geniet ervan!

Groetjes Eline

• 10 April 2013 - 23:29

Jan En Trudy:

Wij genieten op afstand mee van jullie schitterende verhalen en mooie foto's. Nog een geweldige tijd daar! X

Mark, Gerdien & Luca

Een hele grote hobby van ons; andere landen bewonderen! 2010: We zijn begonnen met onze rondreis door Australië en Nieuw-Zeeland, met een weekje Singapore. Dit duurde 4,5 maand. 2011: Honeymoon op de Canarische Eilanden; Cran Canaria 2013: Daarna zijn we naar Azië gegaan voor 4,5 maand, naar Thailand, Laos, Vietnam, Indonesië (Sumatra, Java, Bali en de Gili eilanden), Filipijnen en Hong Kong. 2014; Zuid-Amerika, Peru, Noord-Chili en Bolivia 2015; Sri Lanka en de Malediven 2016; een weekje Marokko, Anne & Gerdien 2016; 2,5 week Zuid-Thailand 2017: een weekje lanzarot in maart 2017; twee weekjes Kreta 2018; midweek Winterberg met Familie de Schutter 2018; Costa Rica

Actief sinds 25 Juli 2010