Bali & de Gili eilanden - Reisverslag uit Coron, Palawan Province, Filipijnen van Mark, Gerdien & Luca Wijngaard - WaarBenJij.nu Bali & de Gili eilanden - Reisverslag uit Coron, Palawan Province, Filipijnen van Mark, Gerdien & Luca Wijngaard - WaarBenJij.nu

Bali & de Gili eilanden

Door: mageropreis

Blijf op de hoogte en volg Mark, Gerdien & Luca

26 April 2013 | Filipijnen, Coron, Palawan Province

Hoihoi!

Onze afgelopen paar weken bestonden uit de volgende ingrediënten; zon, zee, heel veel mooie stranden, rijstvelden, een vistour, fietsen, wandelen, 3 verschillende brommer tochtjes, shoppen, jungle, snorkelen bij de zeeschildpaden, lekker eten, leuke slaapplekjes, veel aapjes, de apendans en tempels!!!

In Lovina, een plaatsje in het noorden van Bali, begonnen we met een dagje op de brommer op pad te gaan en richting de heuvels en bergen te rijden. Onze 1e stop was bij de mooie en lange gitgit waterfall. Terwijl we weer weg wouden rijden werden we van 3 meter afstand bekeken door de parkeerwachter en een politieman. Gelukkig kwam deze laatste niet achter ons aan om ons aan te houden (hier is de politie namelijk beroemd om toeristen aan te houden en een boete te geven en het natuurlijk in zijn eigen zak te steken)! Op naar een aantal meren. Leuke kronkelbochten, veel jungle en aapjes langs de weg. Bij een uitkijkpunt tussen twee meren in was het tijd om de poncho aan te trekken. Via smalle weggetjes en kleine dorpjes met soms heeeele stijle afdalingen zijn we weer richting zee gereden en de Banjar hotsprings ingesprongen, heerlijk!!

De volgende ochtend werd er om 04.30 om de deur geklopt, bleek dit onze visman te wezen die aangaf dat we nu al gingen. Ik probeerde hem nog duidelijk te maken dat er was gezegd dat we pas om 6.00 zouden gaan. Maar goed 10 min. Later zaten we in een heel smal indonesisch vissersbootje en waren we er klaar voor om wat vissen aan de haak te slaan. Maar uiteindelijk was de mooie zonsopkomst het meest geslaagd, want onze visvangst stond op 0!
Verder een relaxt dagje van gemaakt, Gerdien nog een strandmassage gekregen voor 4 euro, waar mevrouw heel blij mee was!

Volgende ochtend lekker rustig de tas inpakken om 7.45, want om 9.00 stond de auto klaar om ons naar Ubud te brengen. Bleek het opeens 8.45 te zijn. Oeps zit er blijkbaar een uur verschil tussen java en bali. Bleek ons vistochtje ook toch niet zo vroeg te zijn, haha!!

Ubud is een plaatsje tussen de rijstvelden en het cultuurcentrum van Bali. Hier vonden we een super ruime kamer die uit meer ramen bestond dan muur, met zwembad en je ontbijt werd s'ochtends naar je kamer gebracht (klinkt goed hè)! S'avonds heerlijk mexicaans gegeten (in lovina viel het eten een beetje tegen) en in een barretje wat gedronken, tussendoor nog even geshopt, want ze hebben hier heel veel leuke winkeltjes.
De volgende dag de wandelschoenen aangedaan en echt een leuke wandeling gemaakt tussen de rijstvelden en bos. En die dag erna met de fiets op pad gegaan. Naar de goa gajah, de olifantengrot, na wat wandelen kwamen we in de jungle terecht, hier met wat klimmen, klauteren en vele zweetdruppels kwijtgeraakt te zijn kwamen we bij een rivier. Het is hier echt subsubsub tropisch warm zeg!!! Met de fiets verder gegaan naar yeh pulu, hier was een 25 meter lange rots met carvings met een leuk restaurantje tussen de rijstvelden. Na een mega afdalig was het weer ff bikkelen om bovenop de heuvel te komen en kwamen we bij het monkeyforest, dit is apenheul met 10x zoveel apen en dan met tempels en jungle.
Wat waren deze aapjes brutaal, Mark liep lekker met de handen in de zakken, springt er zo een aap op z'n bovenbeen en kijkt even in Marks broekzak of daar wat in zit, haha! Bijgekomen bij een tentje waar ze ook een broodje kroket hadden, jammie en daarna het zwembad ingesprongen!

De 3 Gili eilanden bij Lombok
Met een busje en de fastboat kwamen we 3 uurtjes later aan op gili trawangan. Voor de kust bij het eiland Lombok liggen drie eilandjes met witte stranden, waar geen gemotoriseerd verkeer is, de eilandjes zijn dan ook zo groot dat je ze binnen 1 à 2 uur kan rondlopen. Dit is het meest toeristische eiland. Bij het strand en onze hangmat bij de hut gerelaxd en s'avonds kwamen we bij de bbq markt uit. Hier staan meerdere tentjes met kraampjes die vol liggen met verschillend vlees, hier kies je wat uit, betaal je en zij gooien het op de bbq, jammie!!!
Volgende dag een snorkeltocht gedaan rondom de 3 eilandjes. Wat het super gaaf maakte was dat op onze eerste plek gelijk een zeeschildpad zich liet zien, in totaal 4 gezien die dag. Echt zo leuk, ze waren ook helemaal niet bang, zodat je op een aantal meter afstand van ze kon snorkelen. Voor het koraal moet je hier niet wezen, want dat is bijna allemaal dood door het dynamiet vissen. 'S avonds op het strand gegeten en geproost op onze (schoon)pap, want die was weer een jaartje wijzer geworden:-) en gezellig geskypt met Anne.
Volgende ochtend met een bootje naar gili meno gegaan, dit is het middelste eiland en het minst toeristisch. Duurde ff voordat we een betaalbare slaapplek gevonden hadden. Maar daarna snel onze handdoek op het witte strand uitgelegd, wel in de schaduw van een boompje. Gerdien was vergeten dat bij het snorkelen je rug en billen voornamelijk boven water zijn, dus die waren de dag ervoor lekker rood geworden!
Volgende dagje hebben we snorkels gehuurd en gingen we zelf een rondje eiland doen. Op onze eerste plek gingen we natuurlijk gelijk snorkelen en kwamen we weer de zeeschildpaden tegen, gaaaaf!!! Eentje (rond de 50 cm lang) was lekker rustig van het zeewier aan het eten en vond het prima dat wij op een paar meter afstand hem volgde. Daarna een knus restaurantje met ligbedjes op het strand gevonden, mark ff een dutje gedaan en gerdien boekje lezen + snorkelen (ja, af en toe is het wel te merken dat mark al wat ouder is, haha)! Na nog een ander snorkel en relaxplekje zijn we door het binnenland terug gelopen naar onze kant van het eiland. Hier kwamen we de meeste en de allergrootste spinnen tegen van onze reis! Weer een heel mooi dagje gehad!!

Volgende dag was het tijd om afscheid te nemen, doeiii gili's en zijn we met de fastboat terug naar Bali gegaan, met een busje naar Sanur en daar een fastboat naar het eiland Nusa lembongan gepakt. Hier werden we afgezet bij mushroom bay, maar daar zaten veelste dure hotels. Zo toen was het tijd om te onderhandelen met de brommerchauffeur om ons naar de andere bay te brengen 5 km verderop. Meneer wou 4 euro voor 1 persoon en ik wou max. 4 euro voor 2 personen en rara wie trok er aan het langste eind...(duurde wel een half uur;-)).
Op jungutbatu beach een top plek gevonden aan zee, met zwembad zowat op het strand! Hier springen we naar het inchecken dan ook gauw in! Volgende dagje hier de hele dag op de bedjes gerelaxd. Je wordt namelijk best moe van al dat zon, zee en strand ;-)!! Aangezien de pin automaat op het eiland geen geld bezat was het 1 dagje water drinken en een goedkoop eet tentje vinden (bij deze laatste hebben we telkens gegeten, aangezien deze maar 200 m. Van ons hotel was, meer dan de helft goedkoper, nog lekker eten ook en blije bediening).
Het was weer brommer tijd, een vrouwtje langs de weg vroeg of we een brommer wouden huren, wij zeiden ja, prijs afgesproken, wij kregen de sleutel en weg waren we. Zo lekker makkelijk gaat het hier. Geen helm nodig, want hier is lekker geen politie en weinig verkeer! Op naar dream beach (hier kan je vast wel zelf een plaatje bij verzinnen;-)) en de devil tear, een cliff waar het water omhoog spuit. Langs de weg werd zeewier gedroogd en nog bij wat kraampjes wat gekocht, trots dat we waren met onze onderhandeltechnieken (eindelijk naar 3,5 maand hebben we dit nu redelijk onder de knie)! Telkens als we er achter kwamen dat we weer teveel hebben betaald denken we: zo, weer wat aan het goede doel geschonken ;-)...

De dag erna met de boot weer terug naar het vaste land op Bali, hier stond onze chauffeur al op het strand ons op te wachten en die wist nog een prima hotel in de buurt van padangpadang beach, dit ligt in het meest zuidelijke gedeelte op het schiereiland van Bali. Op naar dit strand, alleen was het bomvol met mensen, dus ff daar gelegen en gezwommen en daarna naar ons prive zwembad bij het hotel gegaan, heerlijk relaxd! Nog maar twee dagen voor de boeg....

1 dag met de scooter naar Jimbaran naar het strand gegaan en toen verder naar Kuta, de meest toeristisch plek op Bali en door naar tanah lot tempel, deze ligt op een rots in de zee, alleen met eb kan je er naar toe lopen. Terug naar Kuta voor dinner en wat geshopt, heerlijk gegeten en toen rustig terug naar ons slaapplekje. Ons laatste dag eerst bij het zwembad gelegen en toen met de scooter naar het uluwatu strand, dit ligt tussen de rotsen verstopt, net een soort geheim strandje en daarna verder naar de uluwatu tempel, deze ligt op een hoge cliff, erg mooi plekje langs de kust van zuid-Bali. Daar zijn we naar de kedac dans gegaan, de apendans waar ze rondom een vuur zitten en een verhaal zingen en uitbeelden. Gezellig toeristisch met nog iets van 1200 andere mensen op een heel mooi plekje met uitzicht op zee, de zonsondergang en de tempel. Als afsluiter naar het restaurant op de rots bij uluwatu beach gegaan voor een pizza en cocktail en natuurlijk voor mark een biertje.

We hadden ons zo nog langer kunnen vermaken in Indonesie, eigenlijk maar een klein deel gezien, maar wel heel veel moois!! Op naar de Filipijnen, daar verheugen we ons ook al maanden op...

En de 1e 2 dagen hier op Coron waren echt fantastisch, maar als ik dat hier ook naar ga vertellen, hou ik je miss. Wel te lang van je werk of kom je te laat ergens... ;-)!

Bedankt voor de reacties hier, op facebook of via mail, vinden we altijd weer erg leuk. Geniet van het mooie weer in nederland en alvast een super koninginen/koning dag toegwenst!!!!!

• 26 April 2013 - 14:54

Jan En Pietie:

Hallo Gerdien en Mark,

We hebben de pc aan staan en zien net jullie mail binnen komen, uiteraard hebben we jullie verhaal weer met plezier gelezen. Wat een belevenissen geweldig. Hé Gerdien ben jij niet bang voor spinnen? Als je dat was is het nu zeker voorbij :) Wat zal het een tegenvaller zijn als jullie strakst weer in het koude kikkerland zijn, het regent hier de hele dag al :(, hier was het starttarief van een taxi 20 jaar geleden al € 4,-- en dan moet hij nog geen rijden. Onderhandelen, dat kun je hier ook wel vergeten, blijf nog maar een poosje daar:)
    We hebben er weer van genoten, een fijne reis verder.

Hartelijke groeten van ons.

• 26 April 2013 - 15:17

Ilse:

Nou inderdaad zeg, jullie houden me wel van 't werk, erg vervelend! Jullie lijken je ook enorm te vervelen daar... Weet niet hoeveel van dit soort verhalen ik nog aankan terwijl het maar blijft regenen ;)
    X

• 26 April 2013 - 16:33

Nelianne:

wanneer komen jullie nou weer eens terug:( de winter is voorbij hoor.. de sneeuw is weg...,

maar geniet er vooral nog even van! :) krijg haast zin om ook te gaan als ik die verhalen van jullie lees en fotos zie!

Groetjes Nelianne