Jungle, Orang oetangs en het Tobameer - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Mark, Gerdien & Luca Wijngaard - WaarBenJij.nu Jungle, Orang oetangs en het Tobameer - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Mark, Gerdien & Luca Wijngaard - WaarBenJij.nu

Jungle, Orang oetangs en het Tobameer

Door: mageropreis

Blijf op de hoogte en volg Mark, Gerdien & Luca

30 Maart 2013 | Indonesië, Jogjakarta

Het lijkt al een tijd terug dat we daar waren, maar wat was het ontzettend leuk Sumatra! 11 maart kwamen we aan in Medan. Vanaf de airport lopend naar het hotel gegaan. En onderweg merkte we gelijk dat we in een ander land waren; er werd getoeterd, gestaard, geroepen en gezwaaid naar ons. Opzich was 2 km lopen niet zo erg, alleen hadden ze hier geen normale stoep, overal gaten en plassen water. Doorweekti kwamen we aan bij sultan homestay, want het was ook de allerwarmste dag van onze hele reis. Hele aardige eigenaar, die ons zo allerlei informatie gaf, zonder maar wat te willen verkopen aan ons (was in vietnam wel anders).

Happy Birthday
Volgende dag was het een hindoe feestdag en Gerdiens verjaardag (help, alweer een jaartje ouder)! Gewekt om 5.15 door de moskeemuziek, die bijna naast ons hotel stond. Mark had heel lief een ontbijtje + feestmuts bij de bakker aan de overkant voor me gekocht en balonnen opgehangen. En eindelijk mocht het cadotje van me ouders + anne 's kaart opengemaakt worden, nog bedankt! Om 10.00 uur stapte we de auto in, samen met laura, een engels meisje en werden we door Danny naar Bukit lawang gebracht. Daar aangekomen werd er gelijk geroepen; jij bent jarig en 26 jaar en daar kwam een verjaardagstaart tevoorschijn, zo vanavond birthdayparty. Huh, hoe weten hun dat nou :D? Bleek de eigenaar van sultans homestay gebeld te hebben en Danny de chauffeur en later onze gids had de taart gekocht, met zelfs me naam erop.
Daarna lekker gerelaxd. Het was een heel leuk dorpje aan de rand van de jungle. We hadden een huisje met hangmat en s'middags lekker gezwommen in de junglerivier. Mark moest nog meerdere keren op de foto met de locals en toen die aan een jongen vroeg, waarom? Zei hij, omdat je handsome bent, haha!
'S avonds na het eten, werd ons verteld dat er problemen in de keuken waren, waardoor het licht even uit moest. Toen opeens kwamen ze tevoorschijn met de taart en 4 kaarsjes erop, iedereen happy birthday zingen en tot onze grote verassing zelfs lang zal ze leven! Echt heel leuk en lief dat ze dit deden. Kortom dat was een erg leuk verassingsfeestje! (Daarna werd er nog veel meer liedjes gespeeld en gezongen, zelfs 'het is een nacht' en jammer dat je er niet bij was Ils, ze kende zelfs meerdere liedjes van Anouk (haar bijnaam was hier Handoek, hihi).

Nadat we wakker waren geworden van springende apen op ons dak, vertrokken we om 9.00 voor onze 3daagse jungletrek, samen met Laura en nog een nederlands meisje en Danny de gids. Allebij volle tas mee en 2 liter water p.p.
Na een zwaar half uur omhoog lopen, bereiden we ons voor op 3 zware dagen,vooral voor mij (mark).
De eerste apen die we zien zijn tomas lip monkeys, zij leven in een groep van 20 en zijn klein en bewegelijk.
Na een paar uur lopen zien we al onze hoofdattractie, waarvoor we speciaal hier een jungle trekking gingen doen; een moeder orang oetang met een kleintje. Het kleintje komt zelf zo dichtbij dat we hem super kunnen zien, zo'n 3m afstand met de moeder vlakbij.
Na 5 min komt er een andere orang oetang aangestormt over de grond en gaat de moeder met het kleintje er als een speer vandoor en wij staan allemaal dicht bij elkaar :) want je wil niet 1 tegen 1 tegenover zo'n beest komen, want ze zijn groottttt! De semi wilde apen zijn over het algemeen aardig gewend aan mensen en zijn niet super schuw, maar 1 van de orang oetangs genaamd Mena staat bekend als agressief en ook de gidsen zijn bang voor haar, er zijn er al meerdere aangevallen door dit vrouwtje. Zo als we mena zien betenkent dat rennen.

Daarna was het lunchtime en Danny had een heel mooi plekje uitgekozen; bij een riviertje, omringd met bomen en lianen, met een waterval en we waren omringd door een apenfamilie, die daar ook aan het lunchen waren. 1 aap was zelfs zo brutaal dat die wel op 1 meter van je vandaan durfde te komen.
Aan het einde van de dag lopen we door dik regenwoud, zien we ook een wild orang oetang mannetje hoog in de boom zitten, hij kijkt naar ons en wij naar hem.. na wat grommen gaat hij er vandoor.
Het laatste stuk was een hele lange afdaling, waarbij het soms zo stijl was dat je je aan takken vast moest houden en het meer op klimmen leek dan wandelen. Na 4x de rivier overgestoken te hebben, waar behoorlijk wat stroming was en de camera maar een aantal centimeters boven het water hing waren we in ons kamp.
Lekker schoenen uit en afkoelen en schoon wasssen in de rivier,daarna avond eten en kaart spelletjes doen met de gids zijn zoon, Fredico. Hij was al aanwezig in het kamp en is onze kok voor de rest van de tijd.
Dag 1 was een vermoeide dag ,vooral de hitte, de onbegaanbare paden, muggen, bloedzuigers en afdalingen die gewoon stijl naar beneden lopen. Maar dit maakt het juist ook een geweldige tocht.

Dag 2
Nadat de 2 medereizigers uit onze groep zijn afgehaakt, gaan alleen gerdien en ik verder met onze gids. En de eerste dag die zwaar was ,was volgens hem een makkelijk dagje. Vandaag word het extreme volgens hem, hij wil ons graag de echte jungle laten zien. slik mark houd zijn hart vast.
En wat bleek het werd extreme! Langs afgronden afdalen en uit glijden en dan je nog net vast kunnen pakken aan lianen, zodat je niet naar beneden donderd.
Maar na een anderhalf uur midden door de jungle ( dus geen pad) gevallen/gerold/gegleden enz, eindelijk op een vlak stuk beland te zijn, konden we omdat we nu onze handen vrij hadden de bloedzuigers en 1 teek van ons afhalen.
Weer een ervaring rijker en 2 van mijn 9 levens verspild.
Deze dag hadden we minder geluk, geen orang oetangs gezien, maar wel gibbons en tomas lip monkeys, een baby schildpad en een monitor lizzard gezien. Terug bij het kamp weer avond eten en vuurtje maken en pokeren met Fredico en nog een andere kookjongen. Echt gelachen om hoe blij laatst genoemde was als die won, haha. Verloor je dan moest je een liedje zingen (gelukkig won ik, gerdien, en mochten de jongens zingen, haha!) Daarna lekker slapen. Oja slapen betekend onder een zelfgemaakte tent slapen(deze stond er al wel), bamboo stokken en daarover zeil, en dan een mini matje op de grond, eigelijk slaap je gewoon op de grond voor 2 nachten. dus zelf even kussen maken van een tas en lange broek aan en slapen maar, muggen waren er s avond bijna niet. Dus dat was wel fijn. :)

Dag 3
Beetje stijf wakker geworden maar wel lekker geslapen te hebben.(ik dan), Gerdien was aan het spoken snacht door de malaria pillen, ze zag mensen kruipen bij onze spullen en toen ze hè riep en zaklamp aan deed was er niemand.
'S ochtends na een mooi watervalletje gelopen en een verfrissende ochtend duik genomen. Daarna ontbijten en langs en door de rivier gelopen voor 2 uur en vanaf daar de banden (vrachtwagen binnen banden) genomen om de rivier aftegaan om weer in het dorp te komen bij ons hostel.
Dit was een leuk ritje, wij dachten lekker zitten op een band en dan beetje dobberen, nou nee, zoals alles in de jungle extreme is was dit ook extreme lachen, wat een golven rotsen stroom versnellingen , waaaa!
Terug gekomen lekker coca cola gedronken, want dat hebben ze niet in het regenwoud, daar kregen we gekookt rivier water en lekker hamburger gegeten,
Een zeer geslaagd avontuur, overgetelijke ervaring. En de echte jungle is niet voor mietjes, haha!

Gerdien ging de volgende dag nog een 1 dag trekking doen, in de hoop nog wat orang oetangs te zien en Mark ging lekker een dagje bijkomen! Ook de 1dag jungle trekkig was super! Veeeel minder zwaar, daarin was het verschil per gids wel goed te zien, haha! Na een paar uur, zagen we een moeder orang oetang met nog echt een baby op haar buik, ze bleef heel lang rondom ons en ze was zelfs aan het poseren, haha. Als ze onze kant op bewoog, hoorde we van de gids; move, move, want te dicht bijkomen kon gevaarlijk wezen. Na een lekkere fried rice lunch met anjovis chili, kwam er weer een orang oetang te voorschijn, me dag kon niet meer stuk:D!
Je komt in de jungle ook heel veel lege nesten tegen, want per dag maken ze drie nesten, 2 om overdag in te chillen en 1 voor in te slapen snachts. Ook krijgen ze maar eens in de 6 jaar een baby, omdat ze de baby 6 jaar bij zich houden en daarna gaat die alleen op pad en kan de moeder weer een nieuw babytje krijgen. In dit nationaal park leven er rond de 7000, echt geweldig om deze dieren in het wild tegen te komen. Rond half 4 weer terug bij Mark en lekker in de hangmat neergeploft. Later nog gebadmintond tegen 1 van de gidsen, helaas net niet gewonnen... (dat koste me een biertje).

Op naar het Tobameer
Dit meer is een kratermeer en ongeveer zo groot als het ijsselmeer. In het midden ligt het schiereiland, Samosir, deze is ontstaan door de grote vulkaanuitbarsting lang geleden. Het is een heel mooi eiland vonden wij. Wat het ook speciaal maakt, is dat hier de batak bevolking woont, de cultuur hiervan zie je nog heel veel terug. Bijvoorbeeld in de huizen, deze bestaat uit 3 verdiepingen. Zelf bewonen ze de middelste verdieping. De bovenste verdiepingen is voor de goden en de onderste voor de boze geesten en demonen. Daarnaast zijn de graven in de vorm van een tombe, met versieringen. En zijn ze hier christelijk, dus veel kerken en geen moskee die ons wekt vroeg in de ochtend (ook weleens lekker:-)).
Onze eerste nacht sliepen we voor 2,80 euro, heel goedkoop, maar dit was geen plekje aan het mooie meer. De volgende dag naar een ander hotel op de brommer met ze tweeen en alle bagage (we voelde ons zo echt op en top aziaat). Hier hadden we een mooie kamer met uitzicht op het meer, super!!!
Het was echt relaxen hier, zeker vergeleken met bukit lawang. Een dagje met de scooter erop uitgeweest, een wandeling door de boesboes naar een hele lange waterval gemaakt en een paar daagjes lekker bij het water gelegen. Heerlijke verse vis uit het lake gegeten en babipangwang. Gezellig was dat er elke avond wel andere reizigers waren, die we ook in bukit lawang hadden ontmoet. Dus gezellig spelletjes gespeeld, gepingpongd, gekletst en 1 avond was er nog een batak muziek en dans voorsteling. Gerdien ging nog een dansje meedoen.

Maar aan alles komt een eind, helaas! Met heimwee hebben we afscheid genomen van Sumatra.
Ondertussen ook alweer een weekje Java achter de rug, maar daarover de volgende keer....

Slaap lekker! En alvast bedankt voor je reactie, vinden we altijd erg leuk!!

Owja hopelijk doet de link naar de fotos het nu wel:
Hoofdsite: https://picasaweb.google.com/home
Vietnam: https://picasaweb.google.com/gerdienblok/Vietnam
Easy riders Vietnam: https://picasaweb.google.com/gerdienblok/VietnamEasyRiders
Sumatra: https://picasaweb.google.com/gerdienblok/Sumatra
Moet vast wel 1 evan doen, hoop ik!

• 30 Maart 2013 - 14:14

Mark, Gerdien & Luca Van De Wijngaard:

Helaas foto link zal denk ik niet werken, blijkt een fout van picasa te zijn...

• 31 Maart 2013 - 15:38

Aleida En Ronald:

wat een leuk reisverslag weer,wat beleven julle een hoopen ook best wel eng en spannend!!.We zijn heel benieuwd,als jullie terug zijn , naar de filmpjes en de foto''s ,want dat gaat inderdaad niet om die geopend te krijgen.Het is als ik dit typ bij ons pasen ,dat zal voor jullie byzonder zijn om daar bij de kruisiging en opstanding stil te staan.vieren de christenen daar ook pasen,en kun je daar ook een kerkdienst volgen?dikke kus van ons xxxx

• 31 Maart 2013 - 16:46

Mark:

Nou of iedereen er bij stil staat weet ik ni maar iedereen is wel vrij,maakt niet uit welk geloof er een feestdag heeft, in indonesie vieren ze het,,dus we zijn niet de enige die nu in en hotel zitten.yogyakarta zit bommetje vol met indonesiers die zelf ook vakantie vieren.ze reizen nu ook allemaal ht land door.er zitten hier overal moskeen die de hele dag' prachtig''liederlaten hooren 5x perdag .zondag is wel gra
    Pig hoor je de kerkklokken door de moskee liederen heen. Volgens mij gaat het best samen hiero.
    Gr ons,morgen naar borobudur en prandanan,dus we gaan de boeddistische kant weer eens goed zien.
    . Bye bye

• 01 April 2013 - 08:09

San En Siem :

Wat een geweldig verhaal weer... Maarre dat klauteren en klimmen en je 2
    Levens verspillen is wel een beetje te gevaarlijk he! Doen jullie dan wel iets van een Veiligheids gordel aan?( haha of is dat een hele domme vraag)
    Je verjaardag klonk goed Gerdien! Wat lief dat ze er allemaal
    Zo aan gedacht hebben:) een verjaardag om niet snel te vergeten!
    Enne ja die broer van mij, ik wist wel dat je handsome was haha...;-)
    Nou geniet op Java, en we spreken elkaar weer! Snel een x Skype, mis jullie!
    Kus