special snake day in Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mark, Gerdien & Luca Wijngaard - WaarBenJij.nu special snake day in Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mark, Gerdien & Luca Wijngaard - WaarBenJij.nu

special snake day in Hanoi

Door: mageropreis

Blijf op de hoogte en volg Mark, Gerdien & Luca

20 Februari 2013 | Vietnam, Hanoi

Vandaag (ma. 18 feb.) begon de dag met een ontbijtje van het hotel, daarna eindelijk naar de ambassade van indonesie (gelukkig is het 3 keer scheepsrecht en niet meer), want een half uurtje later, hadden we een briefje in ons handen dat we ons visum donderdag de 21ste op kunnen halen!
Dorst gekregen van het wandelen en tijdens ons drankje besloten we eens niet de benenwagen te pakken, maar met een cyclo (dit is een bakje voor op de fiets waar je net met ze tweeen in kan), ons naar het ho chi minh masoleum te brengen. Hier ligt de grote leider, die al sinds 1969 overleden is. Dit was gesloten, opzich waren we daar niet zo rouwig om, want het leek me al een beetje gek om langs zijn lichaam te lopen, terwijl we deze man helemaal niet kennen. Helaas was het grote museum ook dicht (tjha het was maandag), dan maar ff rondwandelen.

Zittend op een bankje hadden we de kaart van de stad op onze schoot en tjha dat vraagt natuurlijk om aandacht. Zo kwam er een man ons een leuk toertje (o.a. naar een snake village) acherop zijn brommer aanbieden, dit bleek later mr. Duong te wezen. En hij was zo slim om een boekje met heel veel nederlandse recenties te hebben, die we allemaal moesten lezen.
Je raad het denk ik al, na 10min. Waren we overgehaald en gingen we heel knus met ze drieen op 1 brommer!

Eerst gingen we naar de plek waar in 1972 een amerikaanse b52 was neergehaald, hier lag nog een deel van in een vijver. Er omheen was nu een woonwijk gebouwd en daarna gingen we naar het oorlogsmuseum waar nog meer lag. Het was extra interresant omdat onze chauffeur ook gelijk een gids was en ons het een en ander vertelde.
Hierna weer achterop de brommer gesprongen en het was tijd om de slangen te bezoeken. Hier kan je namelijk slang eten en deze worden dus gefokt. We kwamen na 15km aan bij een huis en hier hadden ze een soort kelder wat vol lag met zakken met slangen erin. Eerst kwam Duong naar ons toe en zei: you have lucky, you can drink the blood from the snake!! En ja hoor daar hield die een flesje met slangenbloed vast. Haha, dit hebben we maar vriendelijk bedankt, waarnaar hij het gulzig opdronk, maar wel zo'n gezicht trok, dat het niet echt lekker leek. Maar het is really healty voor je!!! Toen was het slangentijd, de eerste die we te zien kregen waren cobra's!
Hij haalde er eentje uit en gooide die op de grond. Wij waren gelijk aan het rond kijken, waar we heen konden vluchten als die bij ons in de buurt zou komen. Het beest was behoorlijk agressief en was gif aan het rondspuwen en proberen aan te vallen, gelukkig niet naar ons, maar naar ze baasje.dit alles zou in ons landje denken we niet mogen. Ze gooien gewoon cobra's op de grond in de achtertuin dat beest vliegt alle kanten op en wij proberen zo ver mogelijk weg te staan ,maar verder dan 3m kon niet, dus veel lopen van links naar rechts. Na dit alles een niet giftige slang vast gehouden te hebben, werden we uitgenodigd voor slangenwijn en thee.

Hier hebben ze flessen met cobras of andere dooie slangen, met een boel achohol erin en ook dit is heel gezond voor je om te drinken (schijnt goed voor je rugwervels te zijn). Jammie, wijn is lekker.... maar dit had een beetje een verotte beesten smaak. Maar voor een goede rug, drinken we het graag natuurlijk. Het slang eten, hadden we ook afgeslagen, gelukkig maar, want we kregen een filmpje te zien waarbij ze het hart eruit halen, terwijl de slang nog leeft, behoorlijk zielig. Joep, ozzy en didi hebben het een heel stuk beter bij fam. Van de wijngaard:-)!!!

Na dit avondtuur werden we netjes afgezet bij het water poppen theater, waar we s'avonds naar toe zijn gegaan. Echt iets vietnamnees met traditionele muziek.

Super dagje, dankzij onze onverwachte brommerchauffeur en gids Duong.

• 20 Februari 2013 - 19:40

Anne :

Brrrrrr wat een heerlijk smeuig verhaal:-)ben blij dat jullie t overleefd hebben :-)

• 20 Februari 2013 - 19:53

Nelianne:

getver zeg slangenbloed.. zou het ook niet drinken.. maar misschien is eten wel lekker??

• 20 Februari 2013 - 23:30

Ronald & Aleida:

lieve kids, leuk avontuur weer en best wel eng en mark jij bent zo'n viesneus dat jij slangenbloed drinkt dat verbaast me! En fijn zo'n gids die je rondleid.jullie vermaken je wel zo te horen,we wachten op jullie volgend verslag want het toch wel heel leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    dikke kus van ons !!

• 21 Februari 2013 - 06:32

Mark, Gerdien & Luca Van De Wijngaard:

Hoi allemaaal. Ik blijf een viesneus hoor mam, ging met pijn en moeite,en het was geen slangenbloedmmaar slangen wijn ,oftewel alcohol met dode cobra en in,en dat heel lang laten staan.en dan later op drinken,ik wou stiekem niet hahah maar omdat we het bloed al niet wouden drinken en geen slang wouden eten ,moest dit wel,we kregen ook thee uit die kleine kopjes, gr

• 21 Februari 2013 - 12:57

Fer Sas En Niels:

weer leuk om te lezen! haha leuk slangenverhaal....Was gisteren nog even op de slangenkamer en ze hebben het inderdaad goed op de erasmusstraat. En Niels slaapt ook als een roosje op zn andere kamer hoor haha

Mark, Gerdien & Luca

Een hele grote hobby van ons; andere landen bewonderen! 2010: We zijn begonnen met onze rondreis door Australië en Nieuw-Zeeland, met een weekje Singapore. Dit duurde 4,5 maand. 2011: Honeymoon op de Canarische Eilanden; Cran Canaria 2013: Daarna zijn we naar Azië gegaan voor 4,5 maand, naar Thailand, Laos, Vietnam, Indonesië (Sumatra, Java, Bali en de Gili eilanden), Filipijnen en Hong Kong. 2014; Zuid-Amerika, Peru, Noord-Chili en Bolivia 2015; Sri Lanka en de Malediven 2016; een weekje Marokko, Anne & Gerdien 2016; 2,5 week Zuid-Thailand 2017: een weekje lanzarot in maart 2017; twee weekjes Kreta 2018; midweek Winterberg met Familie de Schutter 2018; Costa Rica

Actief sinds 25 Juli 2010