thailand, een geweldig land - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Mark, Gerdien & Luca Wijngaard - WaarBenJij.nu thailand, een geweldig land - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Mark, Gerdien & Luca Wijngaard - WaarBenJij.nu

thailand, een geweldig land

Door: mageropreis

Blijf op de hoogte en volg Mark, Gerdien & Luca

26 Januari 2013 | Thailand, Bangkok

We zijn alweer bijna een maand verder dat we op een regenachtige dag op het vliegveld in Nederland stonden. Allereerst het gaat hier super goed en het is elke dag weer genieten.

We zijn nu in een heel klein dorpje tussen de bergen ver in het noorden van thailand, in de buurt van chiang rai. Ik typ dit op onze veranda van ons knusse bungalowtje die bovenop een schuine helling staat, zodat we een super uitzicht hebben over de bergen en de theeplantages. Maar voordat we hier zijn gekomen, zijn we nog naar een heleboel andere mooie, leuke en interresante plekjes geweest.

Ga er lekker voor zitten zou ik zeggen.....of scrol helemaal naar beneden, voor de link naar de fotos....

Bangkok, waar onze reis begon.
Wat een mega stad (7,7 miljoen inwoners), maar wij vonden het gelijk ook weer knus en heel gezellig. Na onze culturele dag, met zittende, liggende en staande boedha gezien te hebben en het koninglijke paleis, waar het stikte van de toeristen, gingen we bijkomen op het eiland koh chang.

Koh chang, een groot eiland in de buurt van cambodja. Met een open taxi werden we afgezet bij lonely beach, het werd al donker en hier moesten we nog een slaapplek regelen. We zijn achter twee andere hollanders aangelopen, die al wat hadden gereserveerd. Na een pad door de jungle kwamen we uit bij wat bleek een heel mooi resort aan de zee. Een huisje geboekt, met zeezicht. Het was zo'n leuk plekje, met hangmatten en andere lekkere zitjes, loungemuziek en zulk lekker eten, dat hier elke dag gingen eten (fish and chips en heerijke pizzas). We zijn twee dagen naar het mooie strand geweest, met heerlijk zeewater en een dagje een snorkeltocht naar 4 eilandjes in de buurt gedaan.

Zo uitgerust en wel terug naar bangkok, met een mega vip bus, deze chauffeur reed normaal! Dat is hier wel benoemingswaardig, omdat de meeste busritjes behoorlijk avondtuurlijk zijn, daar later meer over :-)!!
Ff op zijn hollands de stad verder verkennen. Met de fiets, een gids en nog 12 hollanders gingen we op pad. Haha, na 5 minuten waren we de helft al kwijt, omdat het zo druk was. Door smalle steegjes, over markten, door chinatown, met de ferry naar de overkant en toen kwamen we in het rustige bangkok. Heerlijk geluncht bij een klein restaurantje en door de rijstplantages gefietst. Met de longtailboot, gingen we via de rivier weer terug naar de drukte. Een hele leuke, gezellig tocht om zo bangkok te verkennen!! Daarna met zijn 5en ons in een tuctuc gepropt en terug naar khaosan road. Terrasje gepakt en de avond later afgesloten met overheerlijke ranja cocktails, ahum.

S'avonds is het hier heel gezellig, overal kraampjes, met kleren, spulletjes, eten en drinken en vele plekken om een voetmassage te nemen. Het lekkerste eten (voor 1 euro) is juist te krijgen bij de kraampjes, waar je op plastic stoeltjes het op kan eten, vp de duurdere restaurantjes.

Toen was het tijd om afscheid te nemen van de stad en met de trein gingen we voor 2,5 euro pp. Naar kanchanaburi. 3 uurtjes later waren we daar. Hotelletje met zwembad erbij en twee daagjes een scooter gehuurd. Hier kan je gewoon op de hoofdweg (soort snelweg) rijden met 80km. Per uur. De Erewan waterval bezocht, deze bestaat uit 7 verdiepingen. Toen we de top hadden behaald, wou mark het water in stappen, maar 5 sec. Later hoorde ik een gilletje en wou die er weer heel snel uit, hahah! Bleek dat je hier gratis dr. Fish hebt, maar dan niet alleen van hele kleine visjes, maar ook van 20-30 cm Lang, die graag aan je voeten willen knabbelen. Uiteraard wel gezwommen, maar gezorgd dat we maar bleven trappele, haha!
Het 2e dagje ging naar de hellfirepass (krijgsgevangen moesten van de japaners een spoor maken van thailand naar birma, waar 15000 krijgsgevangen en 100000 gastarbeidersdeel stierven, waaronder ook 3000 nederlanders) en de river kwai brigde en de begraafplaatsen, waar ook de hollanders lagen. Hier was natuurlijk niks vrolijks aan, alleen het ritje hier naartoe was mooi, waarvan we een paar rode benen en armen van overhielden (van de zon).

Weer een busje gepakt om in Ayuttaya te komen, de vroegere hoofdstad van Siam. Met de fiets op stap gegaan, langs de hele oude tempels en gebouwen die er nog stonden. De nachttrein was helaas al vol, toen hebben we de nachtbus gepakt naar chiang mai. Mark kon er wel slapen en gerdien heeft lekker muziek geluisterd.

5.30 kwamen we aan in chiang mai, gelijk een taxichauffeur achter je aan, aangezien we lekker verrot waren, lieten we ons door deze man bij een guesthouse afzetten. 10 min. Later lagen we in een bed en konden we gaan slapen. Zzz......
Chiang mai zelf is een drukke, grote stad, waarbij oversteken (zonder stoplicht) al een spelletjes opzich is. Bijgebleven is een heerlijk ontbijt tentje, het mega bord vol nachos met kip, de super grote avondmarkt, het gezellige avondje met twee hollanders uit terschuur en de heerlijke thaise kookcursus.

Vanuit hier gingen we naar een gezellig dorpje tussen de bergen, genaamd Pai. Aangezien je overal leest dat het zeker een mooie route hiernaar toe is, maar ook wel de route van 762 bochten, waar menig toerist misselijk de auto uitstapt bij aankomst, waren we een beetje huiverig hiervoor. Maar het geluk zat ons mee, beide een pilletje geslikt tegen wagenziekte en de enige plekken die over waren, was voorin (kortom de beste plekken eigenlijk), dus nergens last van.

Pai, is een heel gezellig dorpje en heel toeristisch. Vele westerse hippies, maar in het weekend ook een heleboel alternatieve hippe aziaten, geinig om te zien. De 1 lijkt net uit de hunnebedtijd te komen en de ander uit de jaren 60.
Hier zijn we wel 5 nachtjes gebleven. 2 daagjes naar het zwembad gegaan, heerlijk! 1 dagje gingen we met de olifanten op pad. Heel gaaf, wat een beesten!! Via zijn poot moesten we omhoog klimmen en op ze rug gaan zitten. Eerst 1,5 uur door de natuur gewandeld. Lekker eigenwijs was onze olli, ff stoppen om weer wat te eten of een boompje uit de grond te trekken. En toen kwamen we bij de rivier aan; onze olli moest ff wachten, maar hij werd helemaal gek, zo graag wou die het water in, wild bewegen met de kop en ze voorpoten, haha, we schove alle kanten op, maar konden er op blijven zitten. In het water met ze spelen was echt super gaaf! Terug op het kamp, de hotpool in gedoken en smiddags gingen we bamboo raften, een allerrelaxt boottochtje van een uurtje.
Een ander dagje gingen we op pad met de scooter (voor 2,5 euro kan je er eentje huren voor 24uur). Super dagje en heel leuk om de omgeving te verkennen. Afgesloten met de zonsondergang bij de pai canyon, heel mooi (zie fotos zou ik zeggen).
We moeten verder, bussie terug gepakt, weer het geluk om voorin te zitten. Maar het einde was weer echt een gekke rit. Omdat dit vlak was met alleen flauwe bochten (en wel veel voor stadjes, dus veel verkeer), dacht meneer de chauffeur ik kan het gaspedaal wel ff flink intrappe, 130 km, opzich niet zo erg, maar wel als de rest van het verkeer onder de 100 rijdt, hij afstormd op een auto voor hem, bumberkleefd, op iets van 30cm ervanaf en zo wacht tot zijn voorganger opzij gaat en dit iets van 40 keer doet. Help zaten we nu maar achterin, hihi!!

Vanuit chiang mai pakte we de volgende dag een grote bus naar chiang rai, 3 uurtjes later waren we daar. Beetje brak omdat we de avond ervoor met twee nederlanders (die op huwelijksreis waren) als laatste waren overgebleven op een terrasje tot 2uur. Erg gezellig, die jongen had ook gekorfbald bij revival, zo kon ik weer ff me korfbalpraat kwijt, hahah!

Een foldertje bij de bus lokte ons naar een guesthouse midden in de bergen. In de stad werden we opgepikt door een open jeep, waar wij in de laadbak mochten met nog 3 andere. Wat een rit, duurde driekwartier, smalle, soms hele stijle weggetjes, tussen de bergen, langs theeplantages, mini dorpjes op weg naar onze slaapplek. Hier zitten we dus nu.. in een akha village (is een stam dat komt uit tibet), super plek. Paar wandelingen gemaakt door de jungle, mark kijkt steeds heel goed uit voor spinnen, savonds gezellig met de andere lui eten, babbelen en bij het kampvuur.

De 27ste gaan we naar laos. Daar gaan we beginnen met de gibbon experience, 3 dagen de jungle in, wil je ermeer over weten zou ik even googlen of wachte op onze volgende verhaaltje :-)!!

Wist je datjes...
* Gerdien in ayyuthaya rond de 30 muggebulten had, krapkrap..
* Mark de eerste 2 weken elke nacht wakker werdt, en dacht waar ben ik (g hier een paar keer getuigen van was en erg moest lachen)
* Er overal honden zijn, ook langs en op de snelweg lopen ze gerust.
* In het laatste dorpje een vrouwtje heel geheimzinnig deed en bleek dat ze ons wiet aan wou bieden.
* Het klopt dat de thai heel snel lacht en vriendelijk zijn.
* Mark bang voor olifanten is en dit aandoenlijk is om te zien.
* Gerdien nog niks is kwijt geraakt...
* Mark er achter is gekomen dat het niet zo slim is om meerdere biertjes te drinken, na een dagje fele zon en een nachtelijke busreis daarna.
* we nog geen dagje ziek geweest zijn, eten is hier heerlijk!!
* we nog geen regendruppel gezien hebben hier en elke dag boven de 30 graden.
* we vaak ontbijten met yoghurt met fruit en muesli, een sandwich of een banana pancake

Hoe is het daar? Lekker koud begrepen we!!

Om de fotos te zien, kijk op:

Wordt vervolgd.......

• 26 Januari 2013 - 10:07

Lisette:

Waauuw! Super gaaf! Wat n verhaal:D heel leuk om te lezen! Echt bijzonder wat jullie daar allemaal zien en meemaken! Leuk dat we daar van mee mogen genieten nu al zin in t volgende verhaal! Genietze!! Hier is t idd koud echt koud, morgen gaat t gelukkig weer dooien :) Xx

• 26 Januari 2013 - 10:32

Sandra:

Heeey Mark en gerdje,

Wat leuk om al jullie verhalen te lezen!
    Wat maken jullie een hoop mee, en wat een super
    leuke dingen allemaal!
    Klinkt echt als een droomreis! En wat een leuke en mooie foto's ook!
    Heel leuk! Nou geniet ervan, en van elkaar en van alle mooie Thaise dingen,
    ik heb de gibbon expirience gegoogeld, enne ziet er leuk uit!

Dikke kus jullie zus

• 26 Januari 2013 - 10:38

Aron:

Wat een verhaal zeg ! Geweldig.
    De weetjes zijn ook wel erg leuk :)
    Leuk dat we zo op de hoogte kunnen blijven.

Groetjes Aron

• 26 Januari 2013 - 18:01

Aleida:

Hoi wat een avonturen beleven jullie,het lijkt wel een spannend boek.veel genieten daar en doe geen gekke dingen,en wat een prachtige foto's.dikke kus van ons.

• 30 Januari 2013 - 13:57

Jan En Trudy:

Echt heel leuk om jullie avonturen mee te maken vanuit ons koude kikkerlandje. Nog een superleuke tijd daar!